POZIOM DOST臉PNO艢CI TOWAR脫W
Co nazywamy poziomem dost臋pno艣ci towar贸w?
Poziom dost臋pno艣ci towar贸w, nazywany te偶 cz臋sto poziomem obs艂ugi klienta, okre艣la prawdopodobie艅stwo, z kt贸rym w danej jednostce czasu zapasy nie zostan膮 wyczerpane i zaspokojony b臋dzie ca艂y popyt.
Oczywi艣cie, osi膮gni臋cie 100% pewno艣ci zaspokojenia ca艂ego popytu jest mo偶liwe jedynie w sytuacji, gdy mamy do czynienia z popytem znanym, nielosowym. W przypadku popytu losowego, cho膰 zdarzenie to mo偶e by膰 ma艂o prawdopodobne, nigdy nie mamy pewno艣ci, 偶e w najbli偶szej jednostce czasu nie wyst膮pi popyt wyj膮tkowo du偶y przekraczaj膮cy dost臋pny poziom zapas贸w.
Wyznaczanie optymalnego poziomu dost臋pno艣ci towar贸w
Nie ma w膮tpliwo艣ci, 偶e utrzymywanie wysokiego poziomu dost臋pno艣ci towar贸w jest korzystne z punktu widzenia przedsi臋biorstwa. Nie tylko umo偶liwia osi膮ganie wysokich przychod贸w przy wykorzystaniu istotnej cz臋艣ci popytu, ale r贸wnie偶 pozwala pozyska膰 zaufanie klient贸w. Z drugiej jednak strony wysoki poziom dost臋pno艣ci towar贸w wi膮偶e si臋 z konieczno艣ci膮 podniesienia poziomu zapas贸w, a tym samym z podwy偶szeniem koszt贸w magazynowania, zamro偶eniem kapita艂u oraz z ryzykiem, 偶e cz臋艣膰 towar贸w si臋 zmarnuje (np. poprzez przekroczenie terminu wa偶no艣ci). Optymalny poziom dost臋pno艣ci towar贸w powinien by膰 zatem wyznaczony jako kompromis pomi臋dzy potrzeb膮 obni偶ania koszt贸w a ch臋ci膮 osi膮gni臋cia wysokich przychod贸w ze sprzeda偶y oraz zaspokojenia potrzeb klient贸w.
Wyznaczanie optymalnego poziomu dost臋pno艣ci towar贸w jest cz臋sto zadaniem trudnym, a jego rozwi膮zanie jest wymagaj膮ce obliczeniowo. Trudno艣ci przysparza na przyk艂ad ustalenie, w jakim stopniu pomniejszy si臋 baza klient贸w w konsekwencji niezaspokojonego popytu. Cz臋sto stosowane s膮 uproszczone rozwi膮zania na przyk艂ad oparte o analiz臋 ABC - utrzymywany jest wysoki poziom dost臋pno艣ci dla produkt贸w generuj膮cych wysoki przych贸d oraz ni偶szy dla tych, kt贸re generuj膮 niski przych贸d. Przyk艂adowy podzia艂 przedstawiono w poni偶szej tabeli.
Grupa A | pierwsze 10-20% produkt贸w | wysoki poziom dost臋pno艣ci, np.96-98% |
---|---|---|
Grupa B | nast臋pne 30% produkt贸w | 艣redni poziom dost臋pno艣ci, np.91-95% |
Grupa C | ostatnie 50-60% produkt贸w | ni偶szy poziom dost臋pno艣ci, np. 85-90% |
Jak mierzy膰 poziom dost臋pno艣ci?
Skoro przedsi臋biorstwa stawiaj膮 sobie za cel utrzymanie pewnego poziomu dost臋pno艣ci towar贸w, powinny r贸wnie偶 mie膰 mo偶liwo艣膰 oszacowania na podstawie danych sprzeda偶owych, jaki poziom dost臋pno艣ci rzeczywi艣cie oferuj膮.
Istnieje wiele sposob贸w interpretacji zaproponowanej w pierwszym paragrafie teoretycznej definicji poziomu dost臋pno艣ci w celu wyznaczenia rzeczywistej jego warto艣ci na podstawie danych historycznych. Najcz臋艣ciej stosowan膮 strategi膮 jest defniowanie empirycznego poziomu dost臋pno艣ci jako stosunku sprzeda偶y do popytu. Takie podej艣cie wi膮偶e si臋 z konieczno艣ci膮 oszacowania utraconej sprzeda偶y, czyli popytu, kt贸ry nie zosta艂 wykorzystany ze wzgl臋du na niewystarczaj膮cy poziom zapas贸w.