KLASYFIKACJA I ESTYMACJA POPYTU
W ekonomii popyt mo偶e by膰 postrzegany w wielu r贸偶nych kategoriach. Wyr贸偶nia si臋 na przyk艂ad popyt efektywny, kt贸ry wyra偶a ch臋膰 nabycia pewnego dobra przy jednoczesnym posiadaniu odpowiednich 艣rodk贸w finansowych oraz popyt potencjalny, kt贸ry jest potrzeb膮 nie popart膮 odpowiednimi 艣rodkami. Istnieje popyt wyra偶ony przez indywidualnego klienta czy popyt rynkowy, popyt d贸br komplementarnych oraz dla produkt贸w zast臋pczych.
Z punktu widzenia zarz膮dzania popytem i jego prognozowalno艣ci popytu bardziej zale偶y nam na okre艣leniu jego ci膮g艂o艣ci oraz zmienno艣ci. Takie podej艣cie jest 艣ci艣le zwi膮zane z klasyfikacj膮 DTMR oraz XYZ opisywanymi w rozdziale KLASYFIKACJA PRODUKT脫W.
Klasyfikacja DTMR pozwala nam okre艣li膰 czy popyt na dany produkt jest ci膮g艂y, czy wyst臋puje du偶a ilo艣膰 brak贸w sprzeda偶y, kt贸re skutkuj膮 powstaniem rzadkich szereg贸w czasowych, do kt贸rych zaaplikowa膰 musimy inne metody prognozowania opisane w rozdziale PROGNOZOWANIE SZEREG脫W RZADKICH.
Klasyfikacja XYZ dotyczy zmienno艣ci popytu. Grupa X opisuje wtedy produkty charakteryzuj膮ce si臋 najmniejsz膮 zmienno艣ci膮 przez co produkty z tej grupy s膮 naj艂atwiejsze do prognozowania. Do grupy Y i Z trafiaj膮 odpowiednio produkty, na kt贸re jest popyt o umiarkowanej i du偶ej zmienno艣ci.
Istotnym zagadnieniem jest r贸偶nicowanie popytu i sprzeda偶y. Brak odnotowanych fakt贸w sprzeda偶owych nie musi oznacza膰, 偶e popyt nie wyst膮pi艂 - mo偶e by膰 skutkiem nie posiadania odpowiednich zapas贸w, co z kolei prowadzi do utraconej sprzeda偶y.
Szereg sprzeda偶y jest zatem cz臋sto tylko podstaw膮 do estymacji szeregu popytu w momentach, w kt贸rych podejrzewamy, 偶e nie byli艣my w stanie w pe艂ni zaspokoi膰 potrzeb klienta. Pozwala nam to na unikni臋cie zani偶enia realnego popytu, z powodu opierania si臋 tylko na historii sprzeda偶y. W efekcie mo偶emy lepiej zarz膮dza膰 popytem i lepiej zadba膰 o poziom obs艂ugi klienta w przysz艂o艣ci.