CZAS REALIZACJI ZAMÓWIENIA

Co rozumiemy przez określenie "czas realizacji zamówienia"?

Czas realizacji zamówienia można definiować na wiele sposobów, jednak na potrzeby zarządzania zapasami wygodnie jest określać w ten sposób czas, jaki upływa pomiędzy złożeniem zamówienia, a odnowieniem dostępności zamówionych towarów po ich otrzymaniu od dostawcy, umieszczeniu w magazynie i udostępnieniu dla klientów.


Długość czasu realizacji zamówienia często bardzo różni się w zależności od dostawcy i może się wahać od kilku godzin, kiedy zamówienie realizowane jest u lokalnego dostawcy, do kilku miesięcy na przykład w przypadku oczekiwania na dostawę towarów produkowanych w Azji.

Czas realizacji zamówienia w zarządzaniu zapasami

Czas realizacji zamówienia jest to wartość niezwykle istotna dla zarządzania zapasami. W celu wyznaczenia dobrego harmonogramu zamawiania konieczna jest bowiem umiejętność oszacowania ilości towaru, jaki będzie potrzebny od momentu złożenia zamówienia do chwili, gdy zamówiony towar będzie można udostępnić klientom.

Im dłuższy jest czas realizacji zamówienia tym istotniejsze są trafne prognozy popytu. Rzeczywiście, w momencie kiedy towar dostarczany jest prawie natychmiast, każdą niefortunną dezycję można skorygować w ciągu kilku dni. W przypadku natomiast dostaw zamorskich, przedsiębiorca może ponosić konsekwencje swoich błędów przez pół roku lub nawet dłużej.

Zmienność czasu realizacji zamówienia

Często zdarza się, że czas realizacji zamówienia nie jest stały, a opóźnienia mogą wynikać między innymi z wyczerpania zapasów u dostawcy. Z tego względu bardzo istotne jest utrzymywanie historii czasów realizacji dla poszczególnych zamówień, co pozwala na prognozowanie tych czasów i w efekcie na skuteczniejsze zarządzanie zapasami.